Свещенодействия в православното богослужение
В православното християнско богослужение различаваме два вида свещенодействия: тайноизвършителни (тайнства) и символични. Могат да се извършват от епископите като приемници на апостолите и от свещениците, ръкоположени от епископите. Те извършват само видимите действия, а невидимата сила на спасителната благодат се дава от самия Бог.
В православната църква има седем тайнства:
КРЪЩЕНИЕ – при него човек се умива от първородния грях и всички грехове, сторени до кръщението.
МИРОПОМАЗВАНЕ – чрез него вярващият получава благодатта, за да расте духовно и да преуспява в християнските добродетели.
ПРИЧАСТИЕ – при него християнинът приема като духовна храна истинското тяло и кръвта на Господа за прошка на греховете и придобиване на вечен живот.
ПОКАЯНИЕ – вярващият изповядва пред свещеник греховете, извършени след кръщение и се разкайва за тях. Само Господ, който невидимо присъства при изповедта, приема искреното покаяние и чрез свещеника му прощава.
БРАК – чрез него се получава благодат, която освещава съпружеството.
ЕЛЕОСВЕЩЕНИЕ (МАСЛОСВЕТ) – предназначено за тежкоболни с цел да се излекуват от телесната си болест и от душевните недъзи.
СВЕЩЕНСТВО – предназначено за хората, които ще поемат пастирска служба.
Към символичните свещенодействия спадат:
БЛАГОСЛАВЯНЕ – чрез него се извиква Божията благодат, която освещава, укрепва и очиства.
РЪСЕНЕ СЪС СВЕТЕНА ВОДА – с нейната животворна и очистителна сила се поръсват не само хора, но и домове, ниви, предмети, икони и др.
ПОМАЗВАНЕ С ЕЛЕЙ – това символично действие има за цел да предизвиква душевна радост и да обнови мира между човека и Бога.
ОСВЕЩАВАНЕ СЪС СВЕТИЛНИК, С КРЪСТ ИЛИ ЕВАНГЕЛИЕ – особен род благоволение, чрез което се извиква Божията благодат. За тази цел в богослужението се използват два вида свещници- с две свещи (дикир) и с три свещи (трикир), които символизират триединството на Бога и двете природи (човешката и божествената) на Исус Христос.