История на модата
br>ОБЛЕКЛОТО ПРЕЗ XX ВЕК
В края на века границите между видовете облекло се разчупват и оформянето на собствен гардероб се превръща в упражнение по стил за всяка жена. Единствената мотивация остава да “избереш себе си”. Коко Шанел изведе формулата още в началото на века: “Модата е преходна, стилът е вечен.”
НАЧАЛОТО: Жените излизат от домовете и се опитват да живеят активно. Гардеробът им се състои от десетки костюми с различно предназначение – за чай, за разходка в парка, за обяд, за вечеря, езда, тенис, за разходка с велосипед. Пищните поли се вдигат над пода. В Париж висшата мода диктува облеклото на жените от цял свят. Работят дизайнерите на Пакен, Уърт, Дрекол, Поаре, Редфери, Пату, които утвърждават явлението “haute couture”- висша мода. Жените от цял свят си поръчват два пъти годишно облекла при кутюристите и това явление остава да властва до 60-те.
През 1913 г. Поаре създава колекция дамски облекла без корсет и това променя силуета.
Световните женски движения се борят активно за равноправие(при гласоподаването например). Това се отразява и върху облеклото – дължината на полата стига до глезена и идва модата на късата коса, прокламирана от Габриел Шанел.
20-те години бележат върха на модния дизайн през столетието. В Париж работят Люсиен Лелонг, Мадлен Вайоне, Жан Ланвен, Уърт, Габриел Коко Шанел. Те обличат социално активните жени – тези, които работят и посещават изложбите на кубистите, негърските шоу-програми и руския балет. На светска сцена се появяват жените – личности, на чието облекло останалите подражават. Една от тях е Габриел ШАНЕЛ. Висшата мода свързва името си с нея. В този период Коко опростява конструкцията и предлага малка черна рокля, тайора, тренчкота, сакото-жилетка, панталоните, късата коса, падналата талия, плисираните поли и дори бижутата към своите модели.
Друга дизайнерка, Мадлен ВАЙОНЕ, преоткрива веревите, плисето, драперията, като ги поставя в една разчупена дреха. Това е жената – статуя.
Елза СКИАПАРЕЛИ свързва модата с изкуството. Резултатът: най-сетне талията е изчезнала, а с нея и корсетът от китова кост. Дължината се отправя към коляното. За роклите се използва все по-малко количество плат. По време на голямата рецесия това се оказва добре дошло. Мъжете предупреждават половинките си: “Надявам се, че харесваш дрехите си, скъпа, защото ще ги носиш още дълго!” Жените вече са политически равноправни, а многоженството в Турция отменено. Опростената конструкция дава възможност за масово производство.
30-те: В Париж работят великите дизайнери Шанел, Полен, Жак Хайм, Люсиен Лелонг, Нина Ричи, а модния журнал “ВОГ” разпространява тяхната мода по света. Формата на дрехата остава геометрична, а ширината на полата позволява да се танцува.
Изпратено на 6/25/2001 от Анонимен. Прочетено 10848 пъти.
Изпратено на от .
br>ОБЛЕКЛОТО ПРЕЗ XX ВЕК
В края на века границите между видовете облекло се разчупват и оформянето на собствен гардероб се превръща в упражнение по стил за всяка жена. Единствената мотивация остава да “избереш себе си”. Коко Шанел изведе формулата още в началото на века: “Модата е преходна, стилът е вечен.”
НАЧАЛОТО: Жените излизат от домовете и се опитват да живеят активно. Гардеробът им се състои от десетки костюми с различно предназначение – за чай, за разходка в парка, за обяд, за вечеря, езда, тенис, за разходка с велосипед. Пищните поли се вдигат над пода. В Париж висшата мода диктува облеклото на жените от цял свят. Работят дизайнерите на Пакен, Уърт, Дрекол, Поаре, Редфери, Пату, които утвърждават явлението “haute couture”- висша мода. Жените от цял свят си поръчват два пъти годишно облекла при кутюристите и това явление остава да властва до 60-те.
През 1913 г. Поаре създава колекция дамски облекла без корсет и това променя силуета.
Световните женски движения се борят активно за равноправие(при гласоподаването например). Това се отразява и върху облеклото – дължината на полата стига до глезена и идва модата на късата коса, прокламирана от Габриел Шанел.
20-те години бележат върха на модния дизайн през столетието. В Париж работят Люсиен Лелонг, Мадлен Вайоне, Жан Ланвен, Уърт, Габриел Коко Шанел. Те обличат социално активните жени – тези, които работят и посещават изложбите на кубистите, негърските шоу-програми и руския балет. На светска сцена се появяват жените – личности, на чието облекло останалите подражават. Една от тях е Габриел ШАНЕЛ. Висшата мода свързва името си с нея. В този период Коко опростява конструкцията и предлага малка черна рокля, тайора, тренчкота, сакото-жилетка, панталоните, късата коса, падналата талия, плисираните поли и дори бижутата към своите модели.
Друга дизайнерка, Мадлен ВАЙОНЕ, преоткрива веревите, плисето, драперията, като ги поставя в една разчупена дреха. Това е жената – статуя.
Елза СКИАПА
Изпратено на от .
Информацията е изключително интересна (точно каквото тарсех). МЕРСИ!!! Общо взето СУПЕРСКА СТАТИЯ!!! Браво!
Ади