Йоханес Брамс
| Живот Син на контрабасист от Хамбургското Филхармонично Дружество, Брамс се оказва многообещаващ още от самото начало. Той започва музикалната си кариера като пианист, подпомагагайки семейния бюджет като юноша, свирейки в ресторанти, таверни и дори в бордеи. Въпреки че в началото на 20те си години се радва на компанията на светила като цигуларят Едуард Ремени и Йозеф Йоахим, приятел и ментор, който инструментално най-много е повлиял на развитието на неговата кариера, е бил Робърт Шуман, който само не го осиновява и става негов най-пламенен поддръжник. Тяхната почит била взаимна. След смъртта на Шуман през 1856, Брамс става най-близкият довереник и доживотен приятел на вдовицата му, пианистката и композитор Клара Вик Шуман. |
След живот изпълнен с грандиозни музикални триумфи и любовни разочарования (композиторът е въвличан многократно в романтични обвързвания, но никога не се е оженил), Брамс умира от рак на черния дроб на 3 Април, 1897.
Творчество
Рангът на Йоханес Брамс измежду класическите композитори е най-добре илюстриран чрез включването му в ”Трите Б-та”, триумвирата на Бах, Бетховен и Брамс. От всички значителни композитори на късната Романтична ера, Брамс е бил най-привързан към Класическия идеал, пропагандиран в музиката на Хайдн, Моцарт и особено Бетховен; действително, Ханс вон Бюлов, веднъж характеризирал Симфония No.1 на Брамс (1855-76) като „Десетата на Бетховен”.
Като младеж е бил подкрепян от Робърт Шуман като най-великата музикална надежда в бъдещето; като зрял композитор, Брамс става за консервативните музикални журналисти най-авторитетния символ на музикалната традиция, твърд противник срещу „деградирането” представено от музиката на Вагнер и неговата школа. Брамсовите симфонии, хорални и вокални творби, камерна музика и произведения за пиано са пропити със силни емоционални усещания, същевременно приемат форма съгласно изцяло обмислен структурен план.
Във всеки жанр, в който е композирал, Брамс е създал творби, които се превръщат в репертоарни върхове. Неговата най-амбициозна творба „Немски Реквием” (1863-67) е собствената му интерпретация на старинна форма. Четирите му симфонии- богато оркестрирани, с грандиозен обхват и дълбоко изразителни- са крайъгълен камък в симфоничната литература. Брамсовите концерти са също така, в монументален, полу-симфоничен дух: двата концерта за пиано (1856-59 и 1881) и цигулковият концерт (1878) изискват солисти със значителни технически възможности и издържливост. Неговата камерна музика е из най- изтънчената и изящно изработената музика на Романтичната епоха; не един пример, из творбите му, които включват кларинета (напр. Триото в ла минор, оп.114 и двете сонати, оп.120), инстумент детайлно разглеждан от съвремениците му, остава ненадминат. Въпреки че сонатата за пиано никога не е имала такава притегателна сила, каквато е имала за Бетховен ( Брамс е написал 3 срещу 32 при Бетховен), той е написал обемен репертоар за пиано. Той демонстрира значителен афинитет към вариациите- особено по теми от Шуман(1854), Хендел (1861) и Паганини (1862-63) – и също така написва можество национални танци и характерни пиеси като балади, интермеци и рапсодии. Като цяло, всички те съставляват едно от най-съществените творчества в областта на клавирната музика на 19 век.
Източник: classical-bg.com