Помпейската живопис- Истинската техника - осапунена вар?
Истинската техника - осапунена вар?
Преди всичко тази техника изисква извънредно грижлива подготовка на основата. Най - напред полагали плътен слой от вар и пясък (3-5см) и втори, по-тънък, от вар и калцит (20,5-0,7см); употребяваните материали били първокачествени. Преди да положат втория слой, изчаквали пълното изсъхване на първия. Върху така изсъхналата подложка нанасяли последния, съвършено тънък слой (0,05-0,1см) от точно дозирана смес вар и сапун, като на горещо добавяли към нея восък и ситно стрита креда. Тази подложка полирали по механичен начин ( със желязна мистрия, мраморен или стъклен валяк, полировъчен камък ) и накрая излъсквали със чисто парче плат. Върху така приготвената основа, вече суха, рисували. Боите приготвяли, като смесвали пигментите с воднист разтвор от вар и сапун и прибавяли восък. След това изглаждали и полирали изписаната повърхност по същия начин като подложката.
Предимства. Такава е техниката на помпейските живописци; нейните многобройни предимсва са очевидни. Течното състояние на сапунения разтвор позволява да се работи удобно и бързо с много тънки четки. Художниците достигнали до такова майсторство в изпълнението, че рисували направо върху стената, без да има нужда от предварително очертаване или от подготвителна рисунка; за това свидетелствува липсата на каквито и да било гравирани контури. Тъй като рисували върху вече изсъхнала основа, имали възможност да работят по всяко време. Рисували отгоре надолу - най-напред изписвали корнизите, после фона и персонажите в самите картини и накрая - плинката ( долната част на базата на колона ). Помощниците нанасяли боите на фона, а художниците рисували човешките фигури и орнаментите. Понякога те полагали основата на паната, като използували по-бяла креда от цвета на стената. Също така, за да засилят въздействието на живописта си, често повтаряли и оживявали цвета на фона около участъците, рисувани от тях. Тази техника учудва с простотата си. Тайната на съвършенството и на устойчивостта на помпейската живопис се крие в старателната подготовка на основата, която варта и калцитът правели достатъчно твърди, и в грижливия подбор и дозировка на материялите за горния слой: варта с течение на времето се превръща в твърд пласт калциев карбонат; сапунът с мастните киселини неутрализира разяждащото действие на варта; восъкът придава гладкост и блясък на живописта и същевременно я прави устойчива на влага; кредата увеличава здравината й, просветлява фона и улеснява изглаждането и излъскването. Ако искаме да дефинираме техниката на помпейската живопис, можем да кажем, че това е специялен вид темперна живопис, имащ за основа употребата на осапунена вар. Различните материяли са дозирани с точност, достойна за най-добрите днешни химици, и това съвършенство е още един урок, който ни дава Античността.
Бои. Ето химическия състав на топлите бои, които са заслужили епитета "помпейски": червена на базата на железен оксид - естествен ( синопис и охра ) или изкуствен ( печена охра ); яркочервената е получена от цинобър ( живачно-сярно съединение, т. нар. Миниум на античните художници); жълтата има за основа железен хидратен окис, синята - мед и кремък, а черната получавали от овъглени в-ва.
Робер Етиен "Всекидневния живот в Помпей"!