20 съвета за желязна памет
С тези съвети може и да не достигнете нивото на Пико де ла Мирандола, но поне ще сложите край на всекидневното, изморително търсене на ключовете или очилата. Засилването на способностите ни да помним е възможно. С малко упражнение. И с няколко трика, валидни за всички – от студентите до старите хора.
☻ Концентрирайте се върху това, което ви заобикаля, не претоварвайте мисълта си. Когато съзнанието е обременено, информацията не успява да се запечата в паметта. Бъдете любопитни, наблюдавайте всичко с внимание. Марсел Пруст казва: “Непосредствено, пленително и пълно е възпламеняването на спомена”.
☻ Обърнете внимание на това, което искате да запомните. Не се старайте да запомните всичко, а изберете само необходимото, като не се притеснявате за останалото.
☻ Ако вашият проблем са ключовете от къщи, в момента, в който ги поставяте на едно място, кажете на висок глас: “Сложих ключовете на поставката в спалнята до снимката на дядо”. Направете същото и с проверката на това, дали сте изключили електроуредите, преди да излезете. След като проверите всичко, кажете си на глас: “Фурната е изключена”, “Ютията е изключена” и т.н.
☻ Не правете прекалено много неща наведнъж: свършете едното и след това започнете другото. Недовършените неща затормозяват паметта. А съзнанието не е способно да се концентрира върху няколко неща едновременно.
☻ Ако имате добра зрителна памет, за да запомните някой номер, представете си го написан с червено на бял фон.
☻ Измислете си стихчета от рода на “30 дни има ноември с април, юни и септември”, акроними или съкращения, които да ви служат за подсещане.
☻ За учащите: по добре е да повтаряте уроците си по един път на ден в продължение на пет дни, отколкото да ги повтаряте по пет пъти на ден. Ако преговорът ви се струва досаден, намерете си събеседник, или се запишете на касета и я слушайте постоянно, докато си вземате душ или докато се обличате.
☻ За да запомните по-лесно някой телефонен номер или код, разделете го мислено на двойки или тройки и го свържете доколкото е възможно, с познати числа – рождени дни, годишнини или известни цифри като 13 или 17.
☻ Да на мнемоничните самоубийства като списъци с дати, срещи и пр., но използвайте винаги един и същи тефтер за тази цел и го дръжте на едно и също място.
☻ За да се подсетим за нещо, си връзваме шала на възел, слагаме часовника си на лявата ръка или камъче в джоба. Лошото е, че може да не си спомним за какво точно си даваме този знак. Старайте се да свързвате един определен знак с едно определено нещо, което трябва да свършите: например възела – с ходенето до банката, часовника – с взимането на дрехите от химическото чистене и т.н.
☻ Сложете телефонния указател на земята, за да си спомните, че трябва да се обадите на някого, празната кутия от кисело мляко до вратата - за да се посетите, че трябва да купите друго…
☻ Визуализацията е отличен метод за запечатване в паметта. Представете си нещо визуално, след това изкривете образа, отдалечете го, приближете го, уголемете го, уголемете определен детайл. За да си спомните, че трябва да си вземете хапчетата, представете си ги изобразени карикатурно: гигантски капсули на цветни ивици с огромна зейнала уста.
☻ Скъпи студенти, безсмислено е веднага да подчертавате всичко. Изчакайте докато прочетете нещо втори път и отделете ключовите думи или по два-три реда на страница, обобщаващи смисъла на написаното. Ако цял един параграф е важен, сложете вертикална линия в полето или го поставете в скоби.
☻ Не на маратона в ученето. Правете чести паузи. Свързвайте нещата, които трябва да запомните, с реални или нереални образци, привличащи вниманието или познати по някакъв начин. Изчакайте поне половин час след ядене, преди да отворите книгите. Избягвайте да учите на открито – по-лесно ще се разсейвате.
☻ За да упражнявате паметта си, решавайте кръстословици и ребуси, играйте на шах и на карти. Изискването да се помнят картите, изиграни от противника, е отлично упражнение за паметта. Учете децата си на стихчета и песнички и им създайте навика да ви разказват това, което са правили през деня, да ви обясняват игрите си или да преразказват приказки.
Забравяте или трудно запомняте имената на хората? Съсредоточете вниманието си в момента, когато се запознавате с някого и си повтаряте името му няколко пъти наум. Свържете, ако е възможно, името, което трябва да запомните, с някой свой познат със същото име.
☻ “Методът на местата” е древна мнемонична техника, използвана от гръцките реторици и се състои в това, да си представяме нещата, които трябва да запомним, в една позната среда. Например списъкът с покупките. Ако често ви се случва да забравите листчето, опитайте се да се справите без него. Представете си вашата кухня и разпределете мислено млякото в хладилника, морковите – в мивката, зелето – на масата. Колкото по-странна е картината, толкова по-лесно ще си я припомните.
☻ Когато едно нещо упорито ви убягва от съзнанието, не се концентрирайте само върху отсъствието на спомена – ще се пренапрегнете и толкова. Отпуснете се и тръгнете от асоциациите, реконструирайте контекста на изплъзващото се от паметта. Стъпка по стъпка загубената информация ще се появи.Ако се откажете от “издирването”, знайте, че съзнанието ви ще продължи да работи в тази насока и рано или късно изгубеното ще изскочи наяве.
☻ За по-възрастните: когато отивате на лекар, запишете си на едно листче въпросите, които бихте искали да му зададете, както и отговорите, които ще получите.Що се отнася до лекарствата, които трябва да взимате, приспособете си една кутия, като я разделите на части (като картони за яйца) и всяка сутрин слагайте дневната си доза в различните отделения: в първото хапчето за сутринта, във второто – това за следобед, и т.н. И една препоръка за близките ви: внимание, депресията е най-лошият враг на паметта, а сред старите хора тя е много по-разпространена, отколкото се смята обикновено.
☻ Фосфорът, който се намира в нашия мозък, не може да се увеличи количествено чрез храненето: когато се приема през устата, той всъщност не достига до мозъка. И накрая, внимавайте с лекарствата: не съществуват чудотворни лековве за паметта.