Мона Лиза била ... мъж
Италиански специалисти, които работят в областта на разкриване на мистерии в изкуството заявиха, че са открили спорната самоличност на модела на Леонардо за картината му "Мона Лиза".
Те обявиха, че това е мъж. Ръководителят на Италианския национален комитет за културното наследство Силвано Винчети заяви, че става въпрос за ученика на ренесансовия гений Леонардо и възможен негов възлюбен Салай. Неговото твърдение бе веднага оспорено от експерти от парижкия музей "Лувър", където е изложена картината.
Салай, чието истинско име е Джан Джакомо Капроти е бил женствен млад хусожник, който е работел с Леонардо в продължение на 25 години. Счита се, че той му е служел като модел и муза да някои от неговите картини. Двамата са имали "нееднозначна" връзка и има вероятност дори тя да е била интимна, твърди Винчети. Сравнение между характеристиките на лицата в някои от работите на Да Винчи като например "Свети Йоан Кръстител" разкриват поразителни прилики с носа и устата на Мона Лиза, защитава теорията си Винчети.
"Има забележителни сходства", твърди той. Освен това според него художникът е оставил известни следи за самоличността на модела в тънките букви L и S, които той и неговият екип е открил нарисувани в очите на Мона Лиза.
"Внимателно проучване на висококачествено дигитално копие на картината разкри буквите Л за Леонардо и С за Салай", обяснява експертът. Твърденията на Винчети бяха оспорени от специалистите в "Лувъра".
Музеят заяви, че през 2004 и после пред 2009г. са проведени "всички възможни лабораторни тестове" на картината и настоя, че при тях върху нея не са открити "никакви надписи, букви или числа".
Специалистите от "Лувъра" обясняват откриването на буквите с възрастта на картината, при което боята се е напукала и тези пукнатини могат да наподобят букви и дават възможност за най-различни интерпретации. Освен това музеят подчерта, че твърденията на Винчети са направени без той самият да е имал достъп до картината за анализ. /АФП - Рим / Италия