Внимавайте с учениците
Като правило, първокласниците очакват 15 септември с вълнение. За малкия човек училището е нещо ново и едновременно с това плашещо. Едни от най-обичайните грешки на родителите са или да превръщат школото в страшилище или да го представят като някакъв лунапарк, пълен с развлечения. Всъщност задачата на родителите е да помогнат на децата да си съставят правилна представа за училищния живот. Не трябва нито да се плашат децата, нито да се обещават леки победи. Трябва да се обясни на бъдещите ученици, че учението е увлекателна, но и отговорна работа, заради която те ще трябва и да жертват нещичко.
В руски институт за изследване на човешката физиология са установили (посредством апаратура, използвана за изследване на космонавти), че по степен на напрежение състоянието на първокласника в първите учебни дни е съпоставимо единствено със състоянието на космонавт в условията на максимално претоварване.
Според лекари педиатри, първите един - два месеца в училището са период на трудна адаптация, така че не трябва да се усложнява ситуацията като се започва някаква извънучилищна форма на обучение - било то музикална, спортна или художествена школа. Допълнителното образование може да се отложи с една година.
Постарайте се поне в началото да не оставяте малчугана да се оправя сам - на него му струпва "всичко и веднага" върху главата. Даже и на първокласника да не му се получава всичко, в никакъв случай не показвайте своето недоволство или разочарование. Той трябва да вижда, че родителите му се отнасят към неговите трудности като временно и напълно преодолимо явление. Упреквайки детето вие не само понижавате неговото самочувствие, но и го "програмирате" за следващи неуспехи.
Съставете правилен режим за деня.
Учениците трябва да играят поне 3,5 часа на ден (6-10 годишни), а учениците от средното училище (11-14 годишни) - 2 часа. Недостигът на свеж въздух, умствената преумора и хроническото недоспиване са сред основните причини за възникване на неврози у учениците. Това може да се избегне с един грамотно съставен режим за деня, в който трябва да се намери време не само за уроци, но и за разходка и игри. Домашните трябва да се готвят задължително 1,5-2 часа след връщане от училище (стига детето да не е следобедна смяна). Първо, след 18 часа вечерта съсредоточеността и способността за възприемане на информация рязко пада, а второ, ако малките ученици се занимават с уроци и домашни преди лягане има вероятност да спят лошо от превъзбуда. Последствията са - натрупване на умора, която води след себе си стрес и болести.
Контролирайте, но не прекалявайте.
Ако прекалявате с помощта си на детето в домашните му задания, рискувате да го убедите, че то не може да се справи с тази работа самостоятелно. След няколко месеца първокласникът ще престане да се захваща с уроците вкъщи, ако вас ви няма. Разбира се, когато е необходимо можете и трябва да помагате на детето, но то трябва да разбере, че уроците са неговата работа и за нея е отговорността е единствено негова.
източник: malkitaini.com